Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση από το Περιοδικό Χάρτης
Η Ερμιόνη και η Στέλλα, δύο αδερφές, χάνουν τους γονείς τους σε δυστύχημα. Τα κορίτσια αναλαμβάνει ο θείος τους, ο Ανδρέας. Οι αδερφές λοιπόν θα μείνουν στο ίδιο σπίτι με την ξαδέρφη τους, τη Νόρα, και θα διεκδικούν και οι δύο την προσοχή της. Όμως η Νόρα έχει μια ιδιαίτερη προσωπικότητα, η ψυχική της υγεία είναι κλονισμένη, η συμπεριφορά της καμιά φορά απρόβλεπτη. Πώς θα είναι η συμβίωσή τους στο ίδιο σπίτι; Και πώς θα εξελιχτούν οι ζωές τους όταν μεγαλώσουν;
Τρεις ηρωίδες και δύο αφηγήτριες. Η συγγραφέας επιλέγει να παρουσιάσει την ιστορία της μέσα από τα λόγια της Ερμιόνης και της Στέλλας, σε κεφάλαια που εναλλάσσονται. Το λογοτεχνικό αυτό τρικ δίνει έναν εξαιρετικό ρυθμό στο βιβλίο, ενώ η ίδια ιστορία φωτίζεται από διαφορετικές πλευρές και με διαφορετικές πληροφορίες. Όσο για τη Νόρα -την κεντρική, θα μπορούσαμε να πούμε, ηρωίδα- παραμένει άπιαστη. Μυστηριώδης και αέρινη, είναι αινιγματική τόσο για τον περίγυρό της όσο και για τον αναγνώστη. Τη δική της φωνή για τα γεγονότα του βιβλίου δεν την ακούμε ποτέ. Όμως ακριβώς σε αυτά που δεν θα… διαβάσουμε βρίσκεται όλη η ουσία του μυθιστορήματος.
Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση από το Περί Ου
Μικρές ρωγμές στον μεγάλο τοίχο της μικροαστικής κοινωνίας, μέσα από τις οποίες κοιτάμε τους ήρωες του βιβλίου με τα πάθη τους, τα προβλήματά τους, τα συμπλέγματά τους.
Η Πολύνα Μπανά γράφει ένα σύνολο διηγημάτων για τους ανθρώπους μιας μικρής πόλης που έρχονται αντιμέτωποι με τη ζωή που δεν τουςταιριάζει, με τη ζωή που δεν έζησαν, με τη ζωή που θα ήθελαν να ζουν. Άλλοι από αυτούς τα καταφέρνουν, άλλοι συντρίβονται.
Στις μέρες μας το έγκλημα πουλάει τρελά. Ό,τι έχει μέσα φόνους, μυστήριο και ντετέκτιβ τραβάει το αναγνωστικό (όπως και το τηλεοπτικό) κοινό σαν μαγνήτης. Το αστυνομικό είδος ζει τις μέρες της απόλυτης δόξας του, σε παγκόσμιο αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο. Ιδού μερικά βιβλία της σύγχρονης ελληνικής παραγωγής που διαβάσαμε και αγαπήσαμε.
Της Χρυσάνθης Ιακώβου / Αναδημοσίευση από το Περί ου
Βρισκόμαστε στη Βεσσαραβία το 1940. Ο καθηγητής Μιχάι Ούλμου συλλαμβάνεται κατά τη διάρκεια του μαθήματος και κατηγορείται από τους σοβιετικούς ότι είναι προδότης και εχθρός του λαού. Λίγο προτού συλληφθεί αναθέτει στους μαθητές του να ετοιμάσουν την εξής εργασία: «Στη ζωή το να είσαι άνθρωπος είναι τέχνη ή πεπρωμένο;». Το σοβιετικό καθεστώς θα τον στείλει στη Σιβηρία, σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Εκεί όμως δεν θα είναι εντελώς μόνος: μία μαθήτριά του που είναι ερωτευμένη μαζί του, η Μαρία Ραζέσου, θα τον ακολουθήσει με σκοπό να τον βοηθήσει να δραπετεύσει.
Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η υπόθεση του βιβλίου, το οποίο ήδη από τις πρώτες του σελίδες υπόσχεται στον αναγνώστη ότι θα διαβάσει μια ιστορία που θα έχει και δράση, θα έχει και περιπέτεια, θα έχει και ιστορική αλήθεια, και σκληρές περιγραφές και φυσικά ένα πολύ δυνατό lovestory.
Η Ντίντα πιάνει τον άντρα της επ’ αυτοφώρω να την απατά και τρέπεται σε φυγή. Εντελώς τυχαία θα βρεθεί στην Αντίπαρο, όπου θα γνωρίσει τον Ορφέα, με τον οποίο θα κάνει σχέση. Ένα βράδυ όμως θα συμβεί κάτι εντελώς αναπάντεχο: κάποιος θα προσπαθήσει να τους δολοφονήσει. Ποιος μπορεί να είναι; Τι λόγο έχει κάποιος να τους σκοτώσει; Πώς θα μπορέσουν να ξεφύγουν;